^
^
Nedávne videá a články | Apokalypsa teraz vo Vatikáne | Nová “omša” novus ordo | Prečo peklo musí byť večné | Antikrist identifikovaný | Sedevakantizmus | Prečo tak mnohí nemôžu veriť | “Magicians” Prove A Spiritual World Exists | Úžasné dôkazy o Bohu |
Pravda o cirkvi II. vatikánskeho koncilu | Herézy II. vatikánskeho koncilu | Kroky k obráteniu | Mimo Cirkvi niet spásy | Vyvrátenie východného „pravoslávia“ | Svätý Ruženec | Páter Pio | Falošní tradicionalisti |
Pápež sv. Siricius (384 – 398)
V r. 385 po Kristovi vydal pápež sv. Siricius dekrét Himeriovi. Je to najstarší preživší pápežský dekrét v dejinách. Dekrét Himeriovi je promulgovaný plnou pápežskou autoritou Siricia. Opakovane sa v ňom dovoláva najvyššej autority úradu sv. Petra. Vyhlasuje, že jeho dekrét je záväzný pre všetky cirkvi, všetkých biskupov a všetkých kňazov. Dekrét o cirkevnom práve nemôže byť autoritatívnejší než dekrét pápeža sv. Siricia pre Himeria. Tuná je to, čo hovorí.
Ako vidíme, autoritatívne učí, že aj keby tí dospelí katechumeni, čo po krste túžili, zomreli pred jeho prijatím, neboli by spasení. Toto úplne a totálne odmieta predstavu o „krste z túžby“. Učí aj to, že sviatosť krstu je pre nich jediný spôsob, ako sa spasiť, a že ak existuje nejaké nebezpečenstvo, mali by sa pokrstiť ihneď. Preto tí, čo učia, že ľudia túžiaci po krste vodou môžu byť spasení bez toho, aby ho prijali, protirečia pravidlu katolíckej viery. Tí, čo učia, že existuje nejaký iný spôsob, ako môžu byť ľudia spasení, ako prijatie spasiteľného žriedla vodného krstu, protirečia pravidlu katolíckej viery. Ako prehlasuje pápežský dekrét, prijatie krstu vodou je unico auxilio (jedinečná pomoc). Unico, čož je tvar zo slova unicus, znamená „jedinečný, jeden a jediný, nemajúci páru, bezkonkurenčný“. Neexistujú žiadne alternatívy, žiadne iné druhy krstu. Prijatie krstu vodou je jedinečným, jediným spôsobom, ako byť spasený – pre nemluvňatá, pre tých, čo po ňom túžia alebo sú zhodou okolností v nejakej tiesni, núdzi, chorobe atď. To je učenie pápeža sv. Siricia.
Práve v tomto kontexte hovorí o zvyku odkladať krst dospelých až do paschálneho obdobia. Paschálne obdobie je čas, kedy sa slávi zmŕtvychvstanie. Keďže krst je vzkriesením zo stavu odsúdenia do nového života v Kristovi (pozri Kol 2:12; Rim 6:3-4 atď.), stalo sa zvykom sláviť krst dospelých konvertitov vo veľkonočnom čase, po tom, čo nepokrstení katechumeni prešli obdobím skúšania a výuky v rámci prípravy na kresťanský život. Ako dokazuje tento i iné dekréty, zvyk odkladať krst dospelých na veľkonočné obdobie nebol nezlučiteľný s postojom – a neomylným učením Cirkvi – že všetci tí, čo sa pripravujú na krst, by vskutku boli zatratení, ak by zomreli skôr, ako by ho prijali. Nikto nemôže byť spasený bez krstu, ako to vyhlásil Ježiš v Evanjeliu podľa Jána 3:5 a ako to neomylne učí Cirkev. Boh môže a udrží úprimné duše dobrej vôle nažive až do krstu. Má to pod kontrolou.
Prax krstenia dospelých konvertitov vo veľkonočnej dobe – a zvyk predĺženého katechumenátu – bola disciplínarna. Nebola to požiadavka apoštolskej Tradície, ako vidíme v 8. kapitole Skutkov apoštolov. Tam čítame, že Filip pokrstil eunucha Kandaky po veľmi krátkej diskusii o základoch kresťanskej viery. Čiže hoci Siricius vyhlasuje, že sa má pokračovať v dodržiavaní svätej paschy, dodáva, že ak sa títo nepokrstení katechumeni ocitnú v úplne akejkoľvek núdzi, pokrstení majú byť so všetkou rýchlosťou, to jest so všetkou svižnosťou alebo ihneď. Potom vysvetľuje, prečo v tejto veci tak nalieha. Vyhlasuje, že musia byť pokrstení hneď v akejkoľvek núdzi, „aby sa neschyľovalo k záhube našich duší, ak by sa spasiteľné žriedlo odoprelo tým, čo po ňom túžia, a každý jeden z tých, čo z tohto veku odchádzajú, by stratil kráľovstvo i život.“ Pápež učí, že všetci tí, čo túžia po krste vodou, ale zomrú bez toho, aby ho prijali, nebudú spasení. To vyvracia predstavu o „krste z túžby“. Úplnú rozpravu o Siriciovom dekréte a o tom, ako úplne vyvracia „krst túžby“, nájdete v našom videu o tejto záležitosti.