^
^
Nedávne videá a články | Apokalypsa teraz vo Vatikáne | Nová “omša” novus ordo | Prečo peklo musí byť večné | Antikrist identifikovaný | Sedevakantizmus | Prečo tak mnohí nemôžu veriť | “Magicians” Prove A Spiritual World Exists | Úžasné dôkazy o Bohu |
Pravda o cirkvi II. vatikánskeho koncilu | Herézy II. vatikánskeho koncilu | Kroky k obráteniu | Mimo Cirkvi niet spásy | Vyvrátenie východného „pravoslávia“ | Svätý Ruženec | Páter Pio | Falošní tradicionalisti |
Exultate Deo takisto ukončuje debatu
Učenie Florentského krstu o krste som prejednával v predchádzajúcich častiach; ale vzhľadom k tomu, že náuka z Exultate Deo z Florentského koncilu vylučuje možnosť krstu túžby a krstu krvi, chcem jasne ukázať, že je neomylná a nemožno jej odporovať.
Je dôležité poukázať na to, že nie všetko v bule Exultate Deo (Dekrét o Arménoch) sa týka viery a mravov, ktorým má veriť všeobecná Cirkev. Tieto časti sa nemusia nevyhnutne učiť ex cathedra (z Petrovho stolca) alebo neomylne. Ale tento citát vyššie sa celkom určite týka viery a mravov, ktorým má veriť všeobecná Cirkev, a preto predstavuje učenie ex cathedra. Niektorí ľudia poukazujú na skutočnosť, že Exultate Deo sa nevyznačuje takým istým slávnostný jazykom ako bula Cantate Domino z Florentského koncilu, o ktorej sa všetci zhodujú, že je neomylná. Niektorí preto usudzujú, že je možné, že bula Exultate Deo nemusí byť ohľadom viery a mravov neomylná. Tento argument sa však dá ľahko vyvrátiť. Nielenže bola bula Exultate Deo schválená pápežom Eugenom IV. a zaradená ku dekrétom koncilu, ale u Arménov sa vyžadovala ako vyznanie viery, ako pravá náuka katolíckeho náboženstva. Toto dokazuje, že je neomylná.
Okrem toho bolo Exultate Deo (Dekrét pre Arménov) slávnostne schválené viacerými ďalšími neomylnými bulami toho istého koncilu vrátane buly Cantate Domino.
Na 13. zasadnutí Florentského koncilu vydal pápež Eugen IV. ďalšiu bulu – tentoraz o zjednotení so Sýrčanmi – v ktorej opäť neomylne schvaľuje náuku obsiahnutú v Exultate Deo (Dekréte o Arménoch). Bula sa končí tak, že pápež Eugen IV. zvoláva Boží hnev na každého, kto by jej chcel odporovať. Tu je príslušná časť textu.
Okrem tohto samotné Exultate Deo začína stať o sviatostiach – z ktorej pochádza citát o nevyhnutnosti sviatosti krstu – autoritatívnym jazykom, ktorý dokazuje, že ide o neomylné učenie Katolíckej Cirkvi.
Preto je učenie obsiahnuté v Exultate Deo týkajúce sa vecí viery a mravov, ktorým má veriť všeobecná Cirkev, neomylné a dogmatické. Blud obsahovať nemôže. Keď sa teda v Exultate Deo definuje, že ak sa znova nenarodíme z vody a z Ducha, nemôžeme, ako hovorí Pravda, vojsť do nebeského kráľovstva, vylučuje to možnosť spásy bez krstu vodou. Na tejto definícii je zaujímavé, že nie je to iba citát z Evanjelia podľa Jána 3:5 začlenený do koncilovej definície; ale je to Florentský koncil, ktorý učí to isté, čo Jn 3:5, pričom to prezentuje svojimi vlastnými slovami. To znamená, že Florentský koncil definuje náuku, ktorá sa nachádza v Jn 3:5; nejde tu iba o prosté citovanie Písma.
Držanie sa toho, že do nebeského kráľovstva možno vstúpiť bez znovuzrodenia z vody a Ducha, predstavuje popretie tohto neomylného učenia.
[1] Denzinger 895; Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 704.
[2] The Papal Encyclicals, Vol. 2 (1878-1903), p. 188.
[3] Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, pp. 580-581.
[4] Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, p. 589.
[5] Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, p. 541; Denzinger 695.
[6] Denzinger 696; Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 1, p. 542.