^
^
Nedávne videá a články | Apokalypsa teraz vo Vatikáne | Nová “omša” novus ordo | Prečo peklo musí byť večné | Antikrist identifikovaný | Sedevakantizmus | Prečo tak mnohí nemôžu veriť | “Magicians” Prove A Spiritual World Exists | Úžasné dôkazy o Bohu |
Pravda o cirkvi II. vatikánskeho koncilu | Herézy II. vatikánskeho koncilu | Kroky k obráteniu | Mimo Cirkvi niet spásy | Vyvrátenie východného „pravoslávia“ | Svätý Ruženec | Páter Pio | Falošní tradicionalisti |
Svätý Tomáš Akvinský a „krst túžby“
Svätý Tomáš Akvinský sa napriek všetkej svojej úžasnej spisovateľskej činnosti a učenosti ohľadom katolíckej viery ako omylný človek v mnohých veciach mýlil, k čomu patrí aj jeho explicitné vyhlásenie v Summe teologickej, že „telo Panny bolo počaté v dedičnom hriechu“. [1] Jeden učenec poznamenal, že v knihe s názvom Kompendium teológie, ktorú sv. Tomáš písal v čase svojej smrti, sa nachádza najmenej deväť výslovných omylov. [2] V skutočnosti „pred viac ako tridsiatimi rokmi Dr. Andre Daignes, profesor filozofie v argentínskom Buenos Aires, poukázal na dvadsaťštyri formálnych chýb v Summe sv. Tomáša.“ [3] Toto jednoducho opäť dokazuje, že teologické úvahy dokonca aj našich najväčších svätých teológov sú len tým – omylnými úvahami. Iba svätý Peter a jeho nástupcovia, pápeži, keď hovoria z Petrovho stolca, majú neomylnú vieru.
V Summa Theologiae III., ot. 66, čl. 11 sa sv. Tomáš snaží vysvetliť svoju vieru v krst túžby a krvi. Snaží sa vysvetliť, ako môžu existovať „tri krsty“ (vody, krvi a túžby), keď sv. Pavol v Liste Efezanom 4:5 vyhlasuje, že je len jeden. Hovorí:
Pri všetkej úcte k svätému Tomášovi, toto je chabý pokus odpovedať na námietku, ako môžu existovať „tri krsty“, keď Boh zjavil, že je len jeden. Je to chabé, pretože sv. Tomáš hovorí, že ďalšie dva krsty, túžby a krvi, sú obsiahnuté v krste vodou; toto je však bludné. Ten, kto prijíma krst vodou, neprijíma krst túžby a krst krvi, a to ani podľa zástancov krstu túžby. Teda povedať – ako vraví sv. Tomáš – že ďalšie dva krsty sú obsiahnuté v krste vodou; celkom určite nie sú.
Okrem toho sv. Tomáš pri vyučovaní teórie o krste túžby opakovane priznal, že ani jeden z nich nie je sviatosťou.
To isté priznáva aj urputný zástanca krstu túžby, páter Laisney, vo svojej knihe Je Feeneyizmus katolícky?, s. 9:
Avšak Tridentský koncil (niekoľko storočí po sv. Tomášovi, v roku 1547) neomylne definoval ako dogmu, že SVIATOSŤ KRSTU je nevyhnutná k spáse!
Kým sa teda riadiť? Svätým Tomášom alebo neomylným Tridentským koncilom? Obe si porovnajte:
Je tu evidentný rozpor. Omylný sv. Tomáš Akvinský hovorí, že je možné dosiahnuť spásu bez sviatosti krstu, zatiaľ čo neomylný Tridentský koncil definoval, že táto sviatosť je nevyhnutná k spáse. A čo znamená „nevyhnutná“? Podľa III. časti, ot. 68, čl. 2, arg. 3 zo samotnej Summy teologickej sv. Tomáša: „Nevyhnutné je však to, bez čoho niečo nemôže byť [Metaphys. V]“. [10] „Nevyhnutné“ teda znamená bez čoho niečo nemôže byť. Spása teda nemôže byť – je nemožná – bez sviatosti krstu (de fide, Tridentský koncil). Katolíci musia prijať túto pravdu a odmietnuť omylný názor sv. Tomáša zo Summy teologickej, pokiaľ ide o krst túžby.
A len pre prípad, že by niekto tvrdil, že človek môže prijať sviatosť krstu bez vody, zacitujem definíciu Tridentského koncilu v podobe 2. kánonu.
[1] St. Thomas Aquinas, Summa Theologica, Pt. III, Q. 14, Art. 3, Reply to Obj. 1.
[2] Michael Malone, The Only-Begotten, p. 395.
[3] Michael Malone, The Only-Begotten, p. 70.
[4] Denzinger 1837.
[5] St. Thomas Aquinas, Summa Theologica, Part III, Q. 66, A. 11.
[6] St. Thomas Aquinas, Summa Theologica, Part III, Q. 66, A. 11, Answer 2.
[7] Fr. Francois Laisney, Is Feeneyism Catholic?, p. 9.
[8] Denzinger 861; Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 685.
[9] Denzinger 861; Decrees of the Ecumenical Councils, Vol. 2, p. 685.
[10] St. Thomas Aquinas, Summa Theologica, Part III, Q. 66, A. 2, Obj. 3.
[11] The Papal Encyclicals, Vol. 1 (1740-1878), p. 29.
[12] The Papal Encyclicals, Vol. 4 (1939-1958), pp. 178-179.
[13] https://www.vatican.va/content/pius-x/la/encyclicals/documents/hf_p-x_enc_19070908_pascendi-dominici-gregis.html
[14] Denzinger 858.